Wednesday 31 July 2013

Pesanan Murabbi dalam kita berorganisasi dengan berlainan jantina


Bismillahirrahmanirrahim,
Salam ramadhan kareem buat semua insan-insan yang dimuliakan dalam dirinya Iman dan Islam.. Dalam kita menempuhi kehidupan seharian, kita tidak pernah terlepas dalam berurusan dengan mereka yang bernama 'manusia' sama ada ia lelaki mahupun wanita. Benarlah, ia bukti betapa kita manusia yang lumrahnya saling memerlukan. Namun, dalam kita bergerak kerja, ada hati yang perlu dijaga, ada pergaulan  yang perlu diawasi, ada tindakan yang perlu dikawal terutama bila kita bergerak kerja dengan berlainan jantina agar kelak fitnah kepada agama tidak akan berlaku. 

Setiap yang kita lakukan, biarlah kita tahu KENAPA dan MENGAPA kita mesti melakukannya. Suatu nikmat yang besar tatkala Dia sudi memberi kefahaman kepada kita dalam sesuatu urusan. Tertanya-tanya juga diri ini, penjagaan ikhtilat (perhubungan) antara lelaki dan perempuan yang bagaimana Islam inginkan, perkara apa yang boleh bawa kepada fitnah dalam gerak kerja dan sebagainya..

Alhamdulillah, baru-baru ini DIA izinkan diri ini memperolehi jawapan bagi merungkai segala pertanyaan yang bermain-main di benak hati ini daripada seorang murabbi dalam sebuah program ceramahnya di kampus penulis baru-baru ini. Masih terinyang-inyang lagi kata-kata beliau;

"Lumrah yang lazim kita dengari sang ketua akan berkahwin dengan 
sang penolongnya bukan? sang s/u dan tim. s/u nya dan sebagainya.. benarkah ia berlaku?? 
benar tapi kenapa??
kerana bentengnya tidak dijaga dengan sebaiknya..
ingatlah, lelaki dan wanita itu umpama magnet yang saling menarik, maka perlu ada penebat di tengahnya.. dan penebat itu namanya TAQWA..
jangan robohkan benteng itu..
dengan TAQWA, perasaan, hati dan segala tindak tanduk kita akan terjaga kerana kita merasakan Allah melihat kita..
rasa kehambaan dalam diri akan menjaga kita.. 
jagalah dan peliharalah ia demi memperolehi keberkatan dan keredhaan dariNya bagi amanah yang kita lakukan.."

------------------------------------------------
Jawapannya, jagalah nilai TAQWA itu. Bukanlah tujuan penulis untuk menidakkan ketentuan jodoh itu tapi apa yang ingin penulis highlightkan, pelihara kesucian hati kita agar kelak tidak timbulnya penyakit hati itu kerana hati kita ini sangat sensitif sifatnya dan ia lah raja dalam diri kita. Maka tak akan timbulnya masalah perlu jaga jarak hingga beberapa meter kalau dalaman kita terpelihara. Moga-moga Dia sentiasa mengawasi dan menunjuk jalan bagi setiap tindakan yang kita lakukan dalam menjalani kehidupan seharian. Kepada siapa lagi yang ingin kita tunjukkan kalau bukan kepada DIA.. Moga dengan amanah yang Dia beri, memberi kita peluang dan ruang untuk terus memperbaiki diri. 

Ada insan yang bertanya, bagaimana mahu menjadi 'mawar yang berduri' seperti yang di war-warkan andaikata kita setiap hari perlu berurusan dengan sang ajnabi?? siapa kata kita tidak boleh dan tidak mampu menjadinya?? tiada yang mustahil andai kata kita punya PRINSIP dalam diri.. andaikata prinsip kita nak jaga akhlak demi mak ayah kita, maka pertahankanlah ia bilamana dalam kita berurusan dengan ajnabi.. binalah PRINSIP dalam diri kita dan pertahankannya. yakinlah, setiap apa yang kita lalui dalam seharian, semuanya telah DIA rencanakan dengan sebaiknya.. maka laluilah ia dan teruslah memperbaiki diri demi menjadi individu muslim yang diredhaiNya..dengan AMANAH kepada agama akan menguatkan kita.. "Jadilah kita pemuda dan pemudi harapan Islam".

Salam Tarbiah. Wallahua'lam.




No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Kembaraku di Bumi Allah ini Selama...

Daisypath Happy Birthday tickers

:: Yuk Berbakti Kepada Makhluk-Nya ^_^